Nieuwe ISO-versie, betere dienstverlening

HomeKennisbankNieuwe ISO-versie, betere dienstverlening

ISO 9001, u ziet het vast wel eens op auto’s, vrachtwagens en websites van bedrijven staan. Ook op onze website komt u dit tegen. Sinds 1 september staat hier 2015 in plaats van 2008 achter en dat betekent dat we de nieuwste versie hebben geïmplementeerd. Maar wat houdt het eigenlijk in? Waarom hebben we dit certificaat? En wat hebben onze klanten eraan? Tijd voor een kort artikel!

Wat is ISO 9001:2015?

ISO 9001 is een kwaliteitsmanagementsysteem. Het geeft antwoord op de vraag: ‘Hoe zorgen we dat we een constant kwaliteitsniveau leveren?’ Kwaliteit leveren vinden we erg belangrijk bij van Dijk. We willen dat we realistische beloften kunnen doen aan onze klanten en we willen ook graag van meerwaarde zijn voor onze klanten. Daarom hebben wij er ook voor gekozen om dit certificaat te gaan behalen.

Wat is het verschil met de ISO 9001:2008?

Bij ISO 9001:2015 wordt veel meer naar de omgeving gekeken, dus buiten ons bedrijf. We hebben de behoeften van onze klanten in kaart gebracht en naast onze processen gelegd. Komen die overeen? En waar kan dit nog beter aansluiten? Een belangrijke stap vooruit dus.

Bedrijf breed draagvlak

Een ander belangrijk verschil is dat de ISO 9001:2015 veel meer vanuit de organisatie moet komen. Processen en kwaliteitseisen worden dus niet door de directie opgelegd, maar komen veel meer vanuit het bedrijf. Een goed voorbeeld is de Brown Paper sessie. Hier zijn we met een grote groep collega’s van verschillende afdelingen bij elkaar gaan zitten en hebben we alle processen in kaart gebracht. De knelpunten zijn hierbij ook naar voren gekomen en we zijn uitgedaagd om hier oplossingen voor te bedenken. Dit leverde veel nieuwe inzichten op en die gaat u als klant de komende tijd terug zien in onze dienstverlening!

Meer weten?

Wilt u weten wat de gevolgen voor u als klant zijn? Vraag er gerust naar bij uw contactpersoon, we vertellen er graag over!